‘De wereld zoals journalisten die nu kennen gaat het komende jaar, misschien duurt het twee jaar, drastisch veranderen. Het huidige model is failliet. We kunnen het ons niet meer veroorloven dat een journalist ’s ochtends op de redactie verschijnt, aan een verhaal werkt en dat aan het einde van de dag inlevert bij de eindredactie,’ aldus Montgomery. […] Wat mij verbaast is dat journalisten moeite hebben die boodschap te aanvaarden. Ze willen het niet begrijpen. Ik zie het tenminste niet. Ze veranderen hun gedrag niet. Blijven op dezelfde manier werken en zich organiseren. Ze twitteren misschien wel, maar daar gaat het niet om. Het gaat om fundamenteel anders werken. Niet straks, maar nu.’ […] ‘Journalisten moeten content gaan beheren dat via alle denkbare platforms wordt verspreid. Ze moeten experts worden op een bepaald gebied. Over dat onderwerp schrijven ze niet alleen, ze verzamelen bijvoorbeeld ook links, stellen websites samen, beheren een community en modereren reacties. […] O ja, en het moet ook nog eens veel goedkoper. ‘Daarbij denk ik niet zozeer aan minder mensen, maar vooral een veel hogere productiviteit.’ En de consument krijgt een deel van de rekening. ‘Niet voor algemeen nieuws, wel voor extra diensten. [bron]
David Montgomery, topman van eigenaar Mecom (eigenaar van de Media Groep Limburg en grootaandeelhouder van Wegener), zet een streep door het beroep dat journalist heet.