De hypocrisie van Mohamed Rabbae

U voelde zich persoonlijk beledigd door de “Duivelsverzen” van Rushdie.

“Ja, als hij nou een analyse had gepresenteerd, zo van om die en die redenen is de islam een reactionaire godsdienst of zo, maar nee, hij heeft op denigrerende wijze over het privéleven, over de vrouwen, van de profeet geschreven – zo’n verhaal is vernederend voor moslims.”

Al was u de laatste moslim in Nederland, zei u toen zelfs, dan nog zou u uw best doen het boek te laten verbieden.

“In een democratie moet iedereen het recht hebben om te zeggen wat men vindt, maar zonder een ander te schaden – dat is denk ik de definitie van democratie die wij moeten hanteren. “Het merkwaardige was, juist de mensen die de immigranten en de moslims altijd hebben gesteund in hun strijd voor gelijke rechten, waren op dat moment tegen ons. Ik begrijp dat wel. De liberale Nederlanders, de denkers, de schrijvers, de mensen die zich ontworsteld hebben aan de greep van de kerk en de godsdienst, die meenden dat via de migranten weer terug te krijgen. Volledig begrijpelijk, maar voor mij geen reden om moslims pijnlijk te laten treffen. Het proberen te laten verbieden van zo’n boek is een democratische weg, een betere weg om je eigen godsdienst te verdedigen dan het volgen van Khomeiny en andere duistere krachten.”

Een democratisch recht, maar niet erg in de geest van GroenLinks.

“Ja, maar kijk, ik ben Mohammed Rabbae, en dat blijf ik ook. Je hebt bij Groenlinks allerlei tradities: de vredesbeweging, de communistische partij, de milieubeweging, homo’s – nou, en ik ben moslim.”

Heeft het Kamerlid Van Dis, die in de jaren zestig Reve aanklaagde wegens godslastering, ook een traditie in GroenLinks gevestigd?

“Nee, goed, GroenLinks zal als partij zeker niet tot dit soort acties overgaan. Aan de andere kant, ik heb dat zo beleefd in mijn persoon als moslim, en daar blijf ik bij.” [bron]

2 thoughts on “De hypocrisie van Mohamed Rabbae

  1. Laat ik nou laatst het boek gelezen hebben en ik heb er maar een woord voor over: magistraal! Een van de 5 beste boeken die ik ooit gelezen heb.
    Is het beledigend voor moslims? Ja, maar dat is slechts 1% van de inhoud (en schoonheid) van het boek. Het knappe van Rushdie is dat hij nooit stelling neemt maar de zaken van alle kanten bekijkt en de lezer mag beslissen. In die zin weerlegt hij dan ook wat Rabbae hier stelt (die het boek dus niet gelezen of begrepen heeft). Rushdie weigert stelling te nemen in de vraag of migranten zich dienen te conformeren aan de cultuur van het westen of dat zij hun cultuur niet moeten verloochenen, omdat zij hierdoor iets wezenlijks verliezen. Dezelfde ambiguïteit zie je terug in zijn stellingname over Islam.
    Het feit dat Rabbae dat niet ziet geeft al aan dat hij wel de laatste persoon is die een oordeel mag vellen over dit boek. Rabbae is een walgelijke gedachtenfascist, een kleinzielige man, die mensen zoals mij het recht willen ontzeggen om te genieten van iets wat hij in al zijn bekrompenheid en domheid nooit zal kunnen waarderen.

  2. Nog geen extra reactie, dan fulmineer ik nog even door. Het is een gotspe dat die klootzak van een Rabbae zich kwaad maakt om Wilders, omdat hij delen van de Koran zou willen verbieden.
    Het ene boek is een verzameling van platitudes, het andere boek een bron van wijsheid. Het ene boek legt een moraal op, het andere boek biedt de lezer alle ruimte om zelf zijn moraal te definiëren. Het ene boek doodt alle creativiteit, het andere boek zet de lezer juist aan het denken. Het ene boek zaait haat jegens andersdenkenden, het andere boek zaait twijfel en derhalve begrip voor de denkbeelden van andersdenkenden.
    Welk boek dient nu verboden dan wel gecensureerd te worden?
    Het ene boek is de Koran, het andere boek De Duivelsverzen.

Geef een reactie

