Ongedwongen dwang

Een groot deel van Nederland eist, onder aanvoering van Geert Wilders en een kabinet dat zich op dit punt naar hem voegt – hoeveel moeite dat het CDA ook kost – zichtbare haren van moslimvrouwen.

Die komen daardoor hopeloos klem te zitten: als zij zelf al bereid zouden zijn de hoofddoek af te doen (de meesten niet), dan accepteert hun omgeving dat niet. Vaders, broers, neven en ooms oefenen grote druk uit om de hoofddoek te blijven dragen, onder dreiging van opsluiting in huis of zelfs geweld. Wat in theorie bedoeld is om vrouwen tegen een gebrek aan keuzevrijheid te beschermen – vanuit de vaak onjuiste veronderstelling dat ze de hoofddoek onder dwang dragen – slaat zo om in het tegendeel. [bron]

Ligt het nou aan mij, of staat in bovenstaande alinea een volkomen onlogische tegenspraak?

3 thoughts on “Ongedwongen dwang

  1. Nee, het ligt niet aan jou. Inderdaad kromspeak pur sang en bovendien stoelt de hele stelling op premissen die allerminst worden onderbouwd.

    Allereerst, waarop wordt de veronderstelling gebaseerd dat de meeste vrouwen niet bereid zouden zijn hun hoofddoek af te doen? Is daar een enquête over gehouden en zo ja, waar kan ik het rapport daarvan vinden?

    Ten tweede, waarom zouden zij dan niet bereid zijn hun hoofddoek af te doen? Is dat omdat ze zelf geloven dat ze er goed aan doen om die te dragen of juist omdat ze bang zijn voor de sociale terreur uit hun omgeving?

    Het antwoord is er overigens al. “Dat moet ik van mijn geloof” getuigt bepaald niet van vrije wil. Het is een eufemisme voor “dat moet ik van mijn omgeving”. Wat ik wel triest vindt is dat veel moslima vrouwen hier in het westen tussen twee omgevingen leven die allebei wat anders van ze verwachten. Dat maakt het emancipatieproces er niet eenvoudiger op. Daarom geloof ik ook niet dat een algeheel verbod een positief effect zou hebben.

    Voor mij ligt de grens bij een neutrale overheid en overigens ook het recht van bedrijven en scholen om in beginsel hun eigen dresscode te bepalen.

Geef een reactie

