“Nou uhm, geen idee.”

Johan Cruijff die, bij monde van zijn ghostwriter van De Telegraaf, zijn tegenstrever verwijt ‘de publieke opinie te bespelen’ en ‘anderen zwart te maken’. Hoe zat dat ook alweer, met die pot en die ketel?

Hij heeft het uitgevonden nota bene, Cruijff, het liquideren of treiteren van tegenstanders (Van Gaal, Van Beveren, Van Bommel). Omarmd door lakeien en spindoctors en ghostwriters en hielenlikkers. Maar oh wee als er één keer een koekje van eigen deeg wordt gebakken. Oh wee als de publieke opinie zich tegen ‘de legendarische Nummer 14’ dreigt te keren. Berg je dan maar.

Het fascinerende aan Cruijff heb ik altijd die totale devotie gevonden, overal om hem heen. Die onvoorwaardelijke trouw van zijn volgelingen. Dat heilige geloof in elk zinnetje dat uit zijn mond rolt. Nee hoor, zeggen zijn vrienden dan, ze zijn het heus niet altijd klakkeloos met Johan eens. ,,Want in 1993 had hij veel beter een andere keeper op kunnen stellen, bij Barcelona. Dat heb ik hem ook gezegd hoor, toen. Zo ben ik. Recht door zee hè. To the point. Daar ben je vrienden voor.” […]

Jammer, vind ik. Johan Cruijff die de hele boel afbrandt bij Ajax, om vervolgens met een halfopen mond op het parkeerdek van de Arena te gaan staan, met van die verschrikte herten-ogen. Het complete bestuur is zojuist opgestapt, de hele club staat in de fik. En Cruijff zegt: ,,Huh? Wat er nu moet gebeuren? Nou uhm, geen idee. Da’s toch niet mijn probleem? Daar ga ik niet over. Ik ga morgen weer lekker naar huis.” [bron]

Rake column van Sjoerd Mossou

One thought on ““Nou uhm, geen idee.”

  1. Blijkbaar kunnen de heren niet tegen kritiek en zijn vlug de plaat gepoest. Als het heren waren geweest dan hadden ze het trio de kans gegeven, maar dat kan toch niet dat je de heren de les leest. Over kinderachtigheid gesproken echt haantjes gedrag. Hoe groter geest hoe groter beest.

Geef een reactie

