Ephimenco’s ode aan de reageerder

Vlak voor mijn zomerstop (eind deze maand) is de tijd nu gekomen om diep te buigen voor mijn reageerders. Al die mensen dus die in de loop der jaren de moeite namen mijn column van een aanhangsel te voorzien. Toen Trouw besloot columns en artikels voor reacties open te stellen, was de cultuurschok bij mij immens. De columnist kreeg vroeger natuurlijk ook brieven maar de snelheid en directheid van internet blijven ongeëvenaard. Ik moest van mijn papieren toren afdalen en de elektronische storm doorstaan.

Vooral in het begin waren er moeilijke momenten. Uit het halfduister van het lezersreservoir, waar vooral anonimiteit heerste, brak een dijk en vloeide ogenblikkelijk een tsunami van woede en ergernis.

Begrijpelijk als je jarenlang de preken van de huismoralist moest ondergaan en niets anders kon dan de krant verbeten in een hoek smijten. Maar plots kon iedereen terugschrijven en ik heb het geweten. Natuurlijk waren er ook tal van positieve zo niet lovende reacties. […]

 

Maar voor de overgrote meerderheid die de moeite neemt om te reageren, heb ik alleen respect, beseffend dat een acteur zonder publiek in geen enkel stuk kan optreden. Dank daarvoor. [bron]

Sylvain Ephimenco

One thought on “Ephimenco’s ode aan de reageerder

Geef een reactie

