‘Ik denk dat het goed is geweest voor mijn ontwikkeling’

‘Seksuele bevrijding heette het, maar eigenlijk vond ik die tijd veel beklemmender dan nu. Je wordt zo ontrouw aan jezelf. Vrije seks was de norm en jaloezie werd gezien als een slechte eigenschap. Ik ging gewoon mee in de stroom.

Ik was getrouwd met een man die al vrij in de seks was. En we hadden een verschrikkelijk geldgebrek. In Vrij Nederland, waar we een abonnement op hadden, zag ik al die advertenties staan. O, dat kan dus allemaal, dacht ik. Mijn Zettertje had als strekking dat ik mannen wilde verwennen. Dat woord kan ik nu niet meer horen.

Tientallen reacties kreeg ik. Dat was natuurlijk spannend. Ik sprak eerst met ze af op neutraal terrein, en als ik ze betrouwbaar vond bij mij thuis. Met ongeveer twintig mannen ben ik naar bed geweest, met sommigen van hen vaker. Met mijn man praatte ik open over mijn ervaringen. Hij vond het allemaal geweldig.

Toen hij een paar jaar later van mij scheidde, heeft hij het verdraaid. Hij vertelde mensen dat ik het voor mijn eigen plezier deed en dat ik een slecht mens was. Ook mijn kinderen. Twee van hen willen geen contact meer met me.

Mensen die nu leven, weten niet hoe die tijd was. Zo vrijgevochten, alles was normaal. Ik ben redelijk zelfbewust en pienter, alleen liep ik hierin mee. Maar ik deed het met de beste bedoelingen, om de rekeningen te kunnen betalen. En ik wilde mijn man tonen hoeveel ik van hem hield, zo veel dat ik mezelf er voor kon wegcijferen.

Spijt heb ik niet van het plaatsen van dat Zettertje. Ik denk dat het goed is geweest voor mijn ontwikkeling. Kennelijk heb ik die tijd nodig gehad om te bedenken dat je niet op deze manier – door het verkopen van je lichaam – hoeft te bewijzen hoeveel je van iemand houdt.’ [bron]

2 thoughts on “‘Ik denk dat het goed is geweest voor mijn ontwikkeling’

  1. De seksadvertenties hebben Vrij Nederland er in de moeilijke tijd wel doorheen geholpen. Er was niet zo veel publiek meer, en die advertenties trokken (!) nog aardig wat mensen. Ik las destijds ook de VN, maar eigenlijk alleen maar daarom.

    Ik zou wel eens een boek kunnen schrijven over al mijn belevenissen.

Geef een reactie

