‘Doet u er maar iets leuks mee.’

Ik zou liever dood gaan dan dat ik me moest laten beoordelen. De essentie van kunst is dat die nooit moet worden beoordeeld. Dat juist nooit de meetlat wordt gehanteerd. Ik zou mijn voorstelling liever met een spaarlamp onder een oud viaduct spelen dan dat ik ging zitten juichen om een rapportje, waar in staat dat ik iets meer ‘buitenlandse ambitie uit moet stralen’.

De podiumkunstenaars in Nederland, en de foto’s in de krant bewijzen het, zijn veranderd in deelnemers aan een willekeurige talentenjacht. Ze houden de adem in en vallen elkaar juichend in de armen als De Commissie hun kunst geld waard vindt. Als ze bij Orkater echt van kunst houden, dan geven ze die 9 ton terug, met een simpel briefje erbij: ‘Wij willen niet inhoudelijk worden beoordeeld. Doet u er maar iets leuks mee.’ [bron]

Prachtige column van Nico Dijkshoorn. En Nico heeft recht van spreken.

2 thoughts on “‘Doet u er maar iets leuks mee.’

Geef een reactie

