“als een schaapje op een leeuwenfestival”

Ik zal het ook niet missen dat je in Afghanistan nauwelijks over straat kan zonder mannelijke begeleiding. Doe ik dat wel, dan word ik onherroepelijk lastiggevallen door Afghaanse jongemannen. Als westerse vrouw in Afghanistan ben je als een schaapje op een leeuwenfestival, grap ik wel eens. Het enige dat je kan doen om te voorkomen dat je wordt opgevreten, is zorgen dat je beschermleeuwen om je heen hebt lopen. De tweede optie is dat je als schaapje zodanig arrogant en zelfverzekerd door de troep met leeuwen loopt, dat de roofdieren verward raken en je niet aanvallen. […]

Wat ik evenmin ga missen: de constante discussies met Afghanen die beweren dat de islam de meest vrouwvriendelijke religie is. Of discussies met Afghaanse politici die zeker weten dat ‘de Joden’ achter alle ellende in hun land zitten. […]

Missen zal ik de wonderlijke vriendschap tussen mij – een vrije westerse vrouw – en mijn tolk Hamza – de conservatieve sharia-aanhanger. Zijn eigen vrouw ziet hij als ondergeschikte die verplicht in een boerka loopt, maar mij noemt hij vrolijk ‘my commander‘. ‘Jij bent van een andere cultuur, dus voor jou gelden andere regels.’ [bron]

Correspondente Natalie Righton vertrekt uit Afghanistan.

One thought on ““als een schaapje op een leeuwenfestival”

  1. Laat die afghanen hun eigen zaken regelen, wij willen het hier maar worden tegengewerkt door de roverheid!

Geef een reactie

