Strafschop van Vlaar ging er bijna toch in, bal bleef op doellijn liggen

Topic aangevuld met diverse updates.

Onduidelijk of het filmpje echt is, of dat het gemanipuleerd is.

Hier de officiele uitgezonden beelden :

 

Update: Het filmpje is echt, maarrrrr Vlaar raakt de bal aan met zijn schouder (Hattip voor @TomLemmens)

[zie: link]

De FIFA Laws of the Game lijken geen uitspraken te doen over een penalty shoot out. Vreemd. Want die regels zijn van toepassing op shoot outs, volgens de Regulations of the 2014 FIFA World Cup.

Update: het antwoord staat op deze wiki pagina:

The following is a summary of the procedure for kicks from the penalty mark. The procedure is specified in FIFA’s booklet Laws of the Game, not as one of the 17 numbered laws, but within the supplementary sections Procedures to Determine the Winner of a Match or home-and-away (pp. 54–56) and Additional instructions and guidelines for referees (p. 130)

[…]

The ball may touch the goalkeeper, goal posts, or crossbar any number of times before going into the goal as long as the referee believes the ball’s motion is the result of the initial kick.

[…]

Each kicker can kick the ball only once per attempt. If the ball rebounds off the goalkeeper or the goal frame, the kicker may not play the ball again.

En verder:

The ball may touch the goalkeeper, goal posts, or crossbar any number of times before going into the goal as long as the referee believes the ball’s motion is the result of the initial kick. This was clarified after an incident in the 1986 World Cup shoot-out between Brazil and France. Bruno Bellone’s kick rebounded out off the post, hit goalkeeper Carlos’s back, and subsequently bounced into the goal. Referee Ioan Igna gave the goal to France, and Brazil captain Edinho was booked for protesting that the kick should have been considered a miss as soon as it rebounded off the post. In 1987, the International Football Association Board clarified Law 14, covering penalty kicks, to support Igna’s decision.

De bijbehorende beelden op 04:50:

 

Update: opmerkelijk, het is volgens de regels van de FIFA toegestaan om gedurende een shoot out (penalty reeks na verlenging) een keeper te wissel voor een wisselspeler (keeper) als de keeper op het veld gebleseerd raakt [bron, waarin verwezen wordt naar de regels uit 2008].

A team may replace a goalkeeper who becomes injured during the shoot-out with a substitute, provided the team has not already used the maximum number of substitutes allowed by the competition.

 

Update: de bal van Vlaar bleef precies op de lijn liggen. Maar ook als hij in de goal was gerold had hij niet geteld, omdat Vlaar de bal nog met de schouder aanraakte toen die terugkwam van de keeper.

Update: BAM. Vlaar raakte toch niet de bal met zijn schouder, maar ontwijkt ‘m. De goal had dus geteld, als de bal niet op de lijn was blijven liggen. Vlaar ziet zelf ook dat de bal op de lijn blijft liggen.

De spelers van Oranje zagen het ook en attenderen de scheidsrechter erop. Die blijft overigens wel heel erg rustig…

Update: nieuwe video opgedoken, nog steeds niet 100% duidelijk of Vlaar de bal nou wel of niet aanraakt.

 

 

2 thoughts on “Strafschop van Vlaar ging er bijna toch in, bal bleef op doellijn liggen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s