Politieke Aandelen Markt

De verkiezingen komen eraan, en daarom hebben De Volkskrant en KPMG, net als in 2002 en 2003 een Aandelen markt voor politieke aandelen (PAM) opgezet, waarbij de spelers kunnen ‘beleggen’ in politici, partijen en coalities met als doelstelling om een zo nauwkeurig mogelijke voorspelling te kunnen geven van de verkiezingsuitslag. Meer specifiek zijn er 3 markten waarop gehandeld kan worden: de Coalitiemarkt, de Premier markt en de Tweede-kamer markt. Opvallend verschil met gewone peilingen is dat in dit geval niet de voorkeur van mensen wordt gemeten, doch de verwachting van de belegger over de uitkomsten van de verkiezingen, en die kan afwijken van zijn eigen voorkeur.


Opvallend is ook dat de belegger echt geld inzet:

U speelt het spel met echt geld. […] U kunt maximaal met 100 euro mee doen. De kosten verbonden aan deelname zijn dat u achteraf 5 procent van uw eindsaldo afdraagt aan de Volkskrant. Hiermee dekt de Volkskrant een gedeelte van de kosten van het spel.

Het idee van een politiek aandelenmarkt is trouwens niet nieuw:

Voorspelmarkten zijn gebaseerd op dikke stapels economische onderzoeken uit het begin van de jaren negentig. Amerikaanse economen van de Universiteit van Iowa kwamen als eerste op het idee een aandelenmarkt te bouwen rond nieuwsgebeurtenissen, bijvoorbeeld verkiezingen. De uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen bleek goed te voorspellen met deze aandelenmarkten. Sterker nog, de internetmarkten gaven betere resultaten dan de opiniepeilingen in de VS.

Dat op deze wijze een betrouwbaardere voorspelling verkregen zou worden is eigenlijk paradoxaal: want zo gauw de uitkomst een bepaalde richting op lijkt te gaan zal dit de vraag naar dat aandeel vergroten en wordt de uitslag (de koers) nog meer in die richting geduwd. De vorige pogingen waren dan ook niet zo succesvol:

In 2002 en 2003 organiseerde de Volkskrant zoals gezegd ook al een Politieke Aandelenmarkt. De voorspelling van de uitkomst kwam in de middenmoot terecht. Interview-NSS bleek achteraf een iets betere voorspelling te hebben gedaan. De PAM was net zo goed of slecht als de andere grote opiniepeiler, Nipo. Gemiddeld zitten opiniepeilers er altijd zo’n 15 zetels of 10 procent naast, zo leert de ervaring. Opvallend was dat elke bekendmaking van een nieuwe opiniepeiling in de televisieprogramma’s Nova en Netwerk toch veel handel genereerde.

Dat laatste is niet zo vreemd. De mening van de belegger over de verwachte uitkomst wordt natuurlijk beinvloedt door informatie over de meningen van anderen. En als we elkaar gaan aanpraten dat Rouvoet premier wordt, dan zal dat de uitkomst worden van de PAM, ook al zullen de mensen die Rouvoet aandelen kopen niet op hem stemmen in het stemhokje. Het is dus nog maar de vraag of deze methode echt zo goed is als wordt beweerd. Misschien heeft Maurice de Hond toch gelijk als hij zegt dat ook dit keer de Politieke Aandelenmarkt de peilingen zal volgen en niet andersom. Hier meer achtergrond over de werking van de aandelenmarkt. RtlZ heeft video.

Waar gaat u uw zuurverdiende centjes op inzetten?

Update: een nieuwe variant: de HAM.

Update: het programma Netwerk (kijkt u wel nog?) gaat het anders aanpakken.


Plaats een reactie